Luisteren werkt!

Het volstaat niet om slechts om de zoveel jaar verkiezingen te organiseren. Een stadsbestuur dat zijn inwoners respecteert, geeft ze volwaardig inspraak. Zeker bij grote projecten zoals de heraanleg van de Leetzone, de dorpskernhernieuwingen in Zillebeke, Vlamertinge en Boezinge, de nieuwe bestemming van de site van het openluchtzwembad, … Tenslotte zijn de Ieperlingen de beste ervaringsdeskundigen op het terrein.

Voor alle duidelijkheid: een evenement waarbij louter informatie over reeds genomen beslissingen wordt gedeeld, is geen inspraak-moment.  Het stadsbestuur moet de Ieperling ernstig nemen en een open dialoog durven aangaan, nog voor er beslissingen werden genomen. Geen schijn van inspraak dus, maar écht luisteren en de bemerkingen van de Ieperlingen ter harte nemen. Durven bijsturen waar nodig.

digitaal platform

Digitaal Platform

Er is nood aan een digitaal platform waar Ieperlingen online hun mening kunnen geven gedurende een langere periode.  Zo bereiken we ook doelgroepen die niet makkelijk op die informatievergaderingen op vaste data kunnen geraken omwille van hun werk, hun gezin, gezondheid of beperking inzake vervoer.

gemeenteraad Ieper

Gemeenteraad live

Politiek staat vandaag vaak nog te veraf van de burger, en dat terwijl lokale politiek net heel dicht bij de inwoners zou moeten staan. Door de gemeenteraad live uit te zenden via de website van de stad verlagen we de drempel voor Ieperlingen om de lokale politiek te volgen. Dit zal ook onze jongeren warm maken om zich betrokken te voelen en zich in het debat te mengen.

vragenuurtje

Vragenuurtje

Heel wat steden en gemeenten lassen een vragenuurtje in voor of na de gemeenteraad. Inwoners kunnen dan rechtstreeks mondelinge vragen stellen aan de burgemeester en schepenen. Het is niet alleen een mooi signaal van inspraak maar het bestuur kan zo ook een beter beeld vormen van wat er leeft bij de Ieperlingen, wat hun bekommernissen zijn.