Ruimte om te ondernemen

Uit de enquête van Voka blijkt dat Ieper qua ondernemersklimaat in de middenmoot scoort. Dat kan beter. Vooral de Ieperse mobiliteit en communicatie zijn belangrijke werkpunten. Dit vraagt regelmatig overleg met onze Ieperse ondernemers én inspraak bij belangrijke dossiers in het bijzonder wat betreft mobiliteitsvraagstukken.

aanspreekpunt ondernemers

Aanspreekpunt

Open Ieper pleit voor een accountmanager, één echt aanspreekpunt voor onze bedrijven, voor onze handelaars, voor onze landbouwers. Een vertrouwenspersoon, ook voor jonge starters om hen op weg te helpen om hun zaak goed te starten. Deze accountmanager coördineert tussen de verschillende interne diensten en vertaalt de reglementen op maat van elk bedrijf.

overleg ondernemers

Pro-actieve houding

Een meer pro-actieve en ondersteunende houding van het stadsbestuur bij vernieuwende initiatieven kan Ieper, in het bijzonder ook voor de jeugd en jonge gezinnen, aantrekkelijker maken. Vergunningen worden nu vaak geweigerd omwille van mogelijke overlast. Als het stadsbestuur rond de tafel gaat zitten met de initiatiefnemers kan een tussenoplossing bereikt worden waar iedereen beter van wordt.

Bedrijventerreinen

Niemand zal ontkennen dat er in Ieper een tekort is aan ruimte om te ondernemen. Maar de keuze van stad Ieper en de provincie om een volledig nieuw bedrijventerrein in te planten naast een woongebied, vlak achter de Kunstenaarswijk, was manifest een verkeerde keuze.

De nadelen van deze site zijn talrijk en het risico op directe hinder voor de omwonenden duidelijk: geluid, geur, visueel, … Het juridisch protest van de omwonenden was dan ook voorspelbaar, alsook de lange gerechtelijke procedure die hieruit volgde. Onze ondernemers hebben een snelle oplossing nodig, zij willen “vandaag” kunnen ondernemen. Open Ieper blijft dan ook pleiten voor snelle realisaties én realistische plannen.

We hameren ook op de quick wins die we op heel korte termijn kunnen realiseren: een meer optimale invulling van de huidige industriezone aan het Ieperleekanaal én een uitbreiding van het bedrijventerrein Hoge Akker in Vlamertinge. Wat het laatste betreft, 6ha ligt daar voor het rapen als het stadsbestuur haar koppigheid in dit dossier zou laten varen en open staat voor een samenwerking met private partners.